صفحه اصلی > آشپزی و آموزشی و شیوه زندگی : بهترین روغن در آشپزی؛ آنچه به شما نمی گویند!

بهترین روغن در آشپزی؛ آنچه به شما نمی گویند!

بهترین روغن آشپزی

انتخاب روغن سالم در آشپزی بسیار مهم است، زیرا روغن‌های سالم حاوی مواد مغذی و اسیدهای چرب ناساتوره هستند که به سلامتی ما کمک می‌کنند. روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن آفتابگردان و روغن آووکادو حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 هستند که بهبود در سطح کلسترول خون، کاهش التهابات، حفظ سلامت قلب و عروق و بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی را دارند. همچنین، روغن‌های سالم دارای نقاط دودی بالا نیستند و بهتر است در آشپزی از روش‌های پخت سالم مانند سرخ کردن، سوته کردن و بخارپزی استفاده کنیم. با اینکه روغن‌های سالم مفید هستند، مهم است که در مصرف آنها نیز مداخله متعددی نکنیم و مقدار مناسبی را در رژیم غذایی رعایت کنیم. در ادامه مقاله به بررسی بهترین روغن آشپزی یا به اصطلاح بهترین روغن خوراکی می‌پردازیم.

بهترین روغن آشپزی

بهترین روغنن

روغن زیتون

روغن زیتون جزء بهترین روغن آشپزی و بهترین روغن خوراکی است. درواقع این روغن یکی از روغن‌های سالم و مفید است که در آشپزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن از میوه زیتون استخراج می‌شود و دارای خواص بسیاری است. این روغن حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا 9 است. این اسیدها می‌توانند بهبود در سطح کلسترول خون، کاهش التهابات و حفظ سلامت قلب و عروق کمک کنند. آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در روغن زیتون می‌توانند در مبارزه با آسیب‌های اکسیداتیو، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مزمن دیگر مؤثر باشند.

روغن زیتون همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند در بهبود سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک کند. همچنین، از طریق مصرف روغن زیتون می‌توان از سلامت پوست و موی بهتری نیز برخوردار شد. این روغن معمولاً در سالاد‌ها، سس‌ها، نان، پخت و پز و دیگر غذاها استفاده می‌شود. با توجه به خواص مفید آن، بهتر است از روغن زیتون به جای روغن‌های دیگر در آشپزی استفاده کنید.

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی یکی از روغن‌های محبوب و متنوع است که در آشپزی و تهیه انواع غذاها استفاده می‌شود. این روغن از بادام‌زمینی استخراج می‌شود و خواص زیادی دارد. روغن بادام زمینی حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا-6 است. این اسیدها می‌توانند بهبود در سطح کلسترول خون، حفظ سلامت قلب و عروق و کاهش التهابات کمک کنند. همچنین، روغن بادام زمینی دارای ویتامین‌های E و B می‌باشد که می‌تواند به سلامت پوست و مو، عملکرد عصبی و سیستم ایمنی بدن کمک کند.

این روغن دارای طعم و مزه خوبی است و به عنوان بهترین روغن آشپزی در سرخ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، می‌توان از آن برای تهیه انواع سس‌ها، دسرها و خوراکی‌های خام استفاده کرد. با این حال، برخی افراد ممکن است به آلرژی بادام زمینی واکنش نشان دهند، بنابراین مهم است قبل از استفاده از روغن بادام زمینی، این موضوع را با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، بهتر است مقدار مصرف روغن بادام زمینی را در رژیم غذایی خود مدیریت کنید تا میزان کالری و چربی به میزان مطلوب باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های اعتماد به نفس

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان، یکی از روغن‌های پرطرفدار و متعدد است که جزء بهترین روغن آشپزی محسوب می‎شود.  از دانه‌های آفتابگردان استخراج می‌شود و دارای خواص متعددی است.روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا 6 است. این اسیدها می‌توانند به حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهابات و بهبود سطح کلسترول خون کمک کنند. همچنین، روغن آفتابگردان دارای ویتامین‌های E و K است که به سلامت پوست، قوام استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

این روغن طعمی خنک و ملایم دارد و می‌تواند در سرخ کردن، پخت و پز و تهیه سس‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، به عنوان یک روغن سالاد نیز بسیار مناسب است. روغن آفتابگردان در برخی افراد ممکن است حساسیت‌های آلرژیک ایجاد کند، بنابراین در صورت داشتن آلرژی نسبت به آفتابگردان، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا-6 است که به بهترین روغن آشپزی یا بهترین روغن خوراکی تبدیل شده است. این اسیدها می‌توانند به حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش التهابات و بهبود سطح کلسترول خون کمک کنند. همچنین، روغن کنجد دارای ویتامین‌های E و B می‌باشد که به سلامت پوست، عملکرد عصبی و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این روغن دارای طعم و مزه خوبی است و به عنوان یک روغن سالاد یا روغن پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، می‌توان از آن برای تهیه انواع سس‌ها، خوراکی‌ها و حتی در تهیه شیرینی‌ها و دسرها استفاده کرد.

مهم است بدانید که روغن کنجد دارای طعم و بوی ممتازی است، اما به دلیل حاوی اسیدهای چرب قابل اشباع، ممکن است در طول زمان اکسیده شود. بهتر است روغن کنجد را در یخچال نگهداری کنید و در صورتی که بوی غیرعادی یا طعم تلخی در آن تشخیص دهید، بهتر است آن را دور بیاندازید و روغن تازه تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک یخچال خارجی

تفاوت بین روغن‌ های سرخ‌کردنی و روغن مایع

تفاوت بین روغن‌ های سرخ‌کردنی و روغن مایع

تفاوت بین روغن‌های سرخ‌کردنی و روغن مایع پخت و پز به عواملی مانند درجه حرارت دهی، نقطه دود، طعم و کاربردهای مختلف مربوط می‌شود. در ادامه به تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع روغن می‌پردازم:

روغن‌های سرخ‌کردنی:

  • نقطه دود بالا: روغن‌های سرخ‌کردنی معمولاً نقطه دود بالایی دارند، یعنی مقاومت بیشتری در برابر حرارت بالا دارند. این ویژگی باعث می‌شود که بتوانند در دماهای بالا برای سرخ‌کردن مواد مورد استفاده قرار گیرند.
  • طعم و عطر: برخی از روغن‌های سرخ‌کردنی، مانند روغن زیتون، طعم و عطر خاصی دارند و می‌توانند به طعم و مزه غذاها اضافه کنند.
  • کاربرد: روغن‌های سرخ‌کردنی معمولاً برای سرخ‌کردن مواد غذایی در دماهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند به خوبی با دماهای بالا که برای سرخ‌کردن نیاز است، سازگاری داشته باشند.

روغن مایع پخت و پز:

  • نقطه دود پایین تر: روغن مایع پخت و پز معمولاً نقطه دود پایین‌تری دارد و در دماهای بالا ممکن است دودزنی کند. بنابراین، برای پخت و پز در دماهای متوسط تا پایین‌تر توصیه می‌شود.
  • بدون طعم و عطر: روغن مایع پخت و پز معمولاً بدون طعم و عطر خاصی است و به خوبی می‌تواند طعم غذاها را منتقل کند.
  • کاربرد: روغن مایع پخت و پز برای پخت و پز در دماهای متوسط تا پایین‌تر، مثل سرخ کردن، سرخ کردن سبک، تهیه سس و سرخ کردن غذاها در تابه استفاده می‌شود. آن‌ها به خوبی با دماهای متوسط که برای پخت و پز نیاز است، سازگاری داشته و دودزنی کمتری دارند.

سخن پایانی

روغن‌های خوراکی سالم می‌توانند تاثیر مهمی در سلامتی و پخت و پز داشته باشند. روغن‌های زیتون، بادام زمینی، آفتاب گردان دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. این روغن‌ها حاوی اسیدهای چرب ناسازگار با سلول‌های سرطانی است و می‌تواند در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، التهابات، و برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب مؤثر باشد. به همین دلیل این روغن‌ها جزء بهترین روغن آشپزی محسوب می‌شود.

برچسب ها :
طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

بهترین برند مداد رنگی ایرانی و خارجی

استفاده از مداد رنگی خوب دارای مزایای فراوانی است. اولین دلیل، ایجاد…

۲۴ اسفند ۱۴۰۲

بهترین برند خردکن برقی ایرانی و خارجی

ختلفاهمیت خردکن برقی در آشپزی بسیار بالاست زیرا این وسیله قابلیت خرد…

۱۲ اسفند ۱۴۰۲

بهترین مارک های پنیر پیتزا ایرانی و خارجی

پنیر پیتزا به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی و پرطرفدار این غذای…

۸ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید