صفحه اصلی > آموزشی و رشد فردی و موفقیت و شیوه زندگی و مهارت های فردی : بهترین مهارت های فردی برای رشد در کار و زندگی

بهترین مهارت های فردی برای رشد در کار و زندگی

مهارت های فردی برای کار و زندگی

زندگی کردن در دنیای امروز بدون آگاهی از مهارت های فردی و به کارگیری آن‌ها در امور روزمره تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. به عنوان یک قاعده کلی، افرادی که مهارت‌های شخصی قوی دارند، تقاضای زیادی برای مشاغل مختلف دارند. همه ما قطعا با افرادی سروکار داشته ایم که در تعامل با دیگران به شکلی عالی عمل می‌کنند و اغلب مورد توجه دیگران هستند. یادگیری بهترین مهارت های فردی نه تنها مسیر حرفه‌ای، بلکه زندگی خصوصی شما را نیز شکل می‌دهد. به طور کلی، کارفرمایان به دنبال نامزد‌های شغلی با مهارت‌های شخصی قوی هستند، زیرا آن‌ها می‌توانند فرهنگ سازمانی را ارتقا دهند. خوشبختانه این مهارت‌ها قابل یادگیری هستند و افراد می‌توانند آن‌ها را در خود تقویت کنند. با توجه به اهمیت این مسئله در عصر حاضر، تصمیم داریم تا با مهارت‌های فردی ضروری بیشتر آشنا شویم و نحوه فراگیری آن‌ها را توضیح دهیم.

منظور از مهارت‌های فردی چیست؟

به طور کلی مهارت‌هایی را که در دوران زندگی کسب می‌کنیم، می‌توان در دو دسته مهارت‌های نرم و سخت دسته بندی کرد. منظور از مهارت‌های سخت آن دسته از توانایی‌هایی است که می‌توانیم میزان و معیاری برای آن‌ها تعیین کنیم. به عنوان مثال برنامه نویسی کامپیوتر یا مشاوره حقوقی را می‌توان در این دسته قرار داد. مهارت‌‌های شخصی مهارت‌‌های نرم هستند و به عنوان ویژگی‌‌های نامشهودی شناخته می‌شوند که تعاملات ما را افزایش می‌‌دهند. این نوع مهارت‌ها درست به اندازه مهارت‌های سخت و یا حتی بیشتر از آن برای کارفرمایان مهم هستند و به همین دلیل است که آموزش بهترین مهارت‌ های فردی در راس کار اغلب شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

بخوانید: 6 مورد از بهترین کتاب های روانشناسی

طبق تعریف، فرآیند توسعه مهارت‌های شخصی، توسعه و کسب کیفیت‌ها و توانایی‌هایی است که به شما کمک می‌کند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود رشد پیدا کنید.کسانی که مهارت‌های فردی قوی دارند می‌توانند ایده‌ها را به وضوح بیان کنند و به خوبی به صحبت‌های دیگران گوش دهند. آن‌ها همچنین دارای نگرش مثبت در محل کار هستند، که کلید موفقیت هر کسب و کاری محسوب می‌شود.

بهترین مهارت های فردی

مهمترین مهارت‌های فردی لازم برای رشد

بعد از این که در مورد اهمیت تقویت بهترین مهارت‌های فردی صحبت کردیم، وقت آن رسیده است تا خلاص‌های از این مهارت‌ها را که تقویت آن بر هر کسی لازم عنوان کنیم.

  • مهارت‌های ارتباطی: توانایی بیان واضح و روشن آنچه در ذهن داریم و همچنین توانایی گوش دادن فعالانه به دیگران.
  • مدیریت زمان: توانایی برنامه ریزی، اولویت بندی کار‌ها، دسته بندی و استفاده حداکثری از زمان.
  • تصمیم گیری: توانایی سنجش و انتخاب از بین گزینه‌ها و انتخاب بهترین مسیر و راه حل.
  • حل مسئله: توانایی شناسایی و تجزیه و تحلیل مسائل و یافتن راه حل‌های عملی.
  • مدیریت مالی: توانایی بودجه بندی، پس انداز و سرمایه گذاری موثر پول.
  • خودآگاهی: توانایی درک احساسات، افکار و ارزش‌های خود.
  • خودتنظیمی: توانایی مدیریت احساسات، افکار و رفتار‌های خود.
  • انگیزه: انگیزه برای رسیدن به اهداف و غلبه بر موانع.
  • همدلی: توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران.
  • مهارت‌های اجتماعی: توانایی ایجاد و حفظ روابط با دیگران.
  • رهبری: توانایی هدایت و تأثیرگذاری بر دیگران به سوی یک هدف مشترک.
  • خلاقیت: توانایی تفکر خارج از چارچوب و توسعه ایده‌های جدید.
  • سازگاری: توانایی سازگاری با شرایط جدید و در حال تغییر.
  • مدیریت استرس: به عنوان یکی از بهترین مهارت‌های فردی شناخته می‌شود و عبارت است از توانایی مدیریت و مقابله سالم با استرس.
  • تعیین هدف: توانایی تعیین و کار در جهت دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای.
  • مراقبت از خود: توانایی مراقبت از سلامت جسمی، عاطفی و روانی خود.
  • مهارت‌های بین فردی: توانایی برقراری ارتباط مثبت و موثر با دیگران.
  • مهارت‌های سازمانی: توانایی برنامه ریزی، اولویت بندی و مدیریت موثر زمان.
  • مهارت‌های مذاکره: توانایی دستیابی به سازش یا توافق در یک اختلاف.
  • تفکر انتقادی: توانایی تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات برای شکل دادن به قضاوت.

چگونگی بهبود بهترین مهارت های فردی

مرحله بعدی شناخت مهارت‌های فردی ضروری برای کار یا بهبود کیفیت زندگی، یادگیری و تقویت این توانایی‌هاست. در صورتی که می‌خواهید مهارت شخصی خاصی را کسب کنید که به شما در دستیابی به اهدافتان در کار کمک می‌کند، در اینجا روش‌ها و نکاتی وجود دارد که می‌توانید رعایت کنید:

  1. با ترس‌های خود روبرو شوید: ترس‌ها بزرگترین مانع پیشرفت شما هستند. تنها راه مبارزه با آن‌ها این است که از منطقه امن خود خارج شوید. هر بار که این کار را انجام می‌‌دهید، یاد می‌‌گیرید که چگونه چیزی را که شما را می‌‌ترساند شکست دهید و این باعث می‌‌شود مهارت دیگری کسب کنید، بنابراین از انجام کار‌هایی که شما را مضطرب می‌‌کند ابایی نداشته باشید.
  2. به طور منظم مطالعه کنید: خواندن را به یک روال عادی در زندگی خود تبدیل کنید. مطالعه، ذهن شما را تحریک می‌کند و تفکر انتقادی را توسعه می‌دهد و شما را برای یادگیری آماده نگه می‌دارد. در مورد منابعی که امسال می‌خواهید بخوانید، برای خود هدف تعیین کنید. این بهترین کاری است که می‌توانید برای توسعه بهترین مهارت‌های فردی در خود انجام دهید.
  3. چیز‌های جدید بیاموزید: سعی کنید یک مهارت جدید بیاموزید یا موضوعی را خارج از دانش یا علاقه معمول خود کشف کنید. اکنون زمان انجام کاری است که بارها به تعویق انداخته‌اید. برای یک دوره زبان خارجی، یک برنامه کامپیوتری یا نوشتن خلاق ثبت نام کنید.
  4. از دیگران بازخورد بخواهید: هیچکس نمی‌تواند مهارت‌های شخصی خود را به تنهایی ارزیابی کند. بنابراین سعی کنید واکنش دیگران را در مورد عملکرد خود در محل کار زیر نظر داشته باشید. نظر دیگران را در مورد عملکرد خود جویا شوید تا دیدگاه جدیدی در مورد کار و مهارت‌های خود به دست آورید و عملکرد خود را ارزیابی کنید.

کلام آخر

در پایان باید عنوان کنیم که هر یک از ما ویژگی‌ها و مهارت‌های شخصی داریم که به ما در زندگی کمک می‌کند، بنابراین تزریق آن‌ها به محیط کار می‌تواند در شما انگیزه ایجاد کند. علاوه بر این شما می‌توانید بهترین مهارت های فردی را به گونه ای توسعه دهید که در خدمت منافع شما باشد و به شما کمک کند به اهداف خود در زندگی برسید، بنابراین مهارت‌های خود را عاقلانه و با تامل انتخاب کنید. به کار کردن روی خودتان ادامه دهید تا روز به روز شاهد پیشرفت باشید.

بست فا

برچسب ها :
طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد.
پست های مرتبط

بهترین پلتفرم های ترید جهان

در کلان شهر شلوغ عصر دیجیتال، جایی که هر کلیک فرصت‌های مالی…

بهترین برند مداد رنگی ایرانی و خارجی

استفاده از مداد رنگی خوب دارای مزایای فراوانی است. اولین دلیل، ایجاد…

۲۴ اسفند ۱۴۰۲

بهترین کتاب های شطرنج در سال 2023

شطرنج یکی از محبوب‌ترین بازی‌های استراتژیک و ذهنی در جهان است که…

۱۹ اسفند ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید